Konijnen vaccineren

Bescherm uw konijn altijd tegen konijnenziektes

Een goede gezondheid van uw konijn houdt u het beste in stand met een goed en schoon onderkomen, de juiste voeding en tijdige vaccinaties. Daarom is het verstandig om uw konijn eenmaal per jaar tegen myxomatose en VHD in te enten. Tegenwoordig is er een entstof op de markt, die het hele jaar kan worden gebruikt, maar het voorjaar is de beste tijd, want dan komen de eerste steekvliegen tevoorschijn, die konijnenziektes kunnen overdragen.

Myxomatose

Een ernstige konijnenziekte waartegen u uw konijn kunt vaccineren is Myxomatose. Het myxomavirus behoort tot de pokkenvirussen. De ziekte komt voor bij Europese wilde konijnen en tamme konijnen. Bij hazen komt de ziekte niet voor, omdat hazen hiertegen immuun zijn. Bij konijnenfokkers is deze ziekte erg gevreesd, maar vaccinatie is wel mogelijk. De ziekte kent tweejaarlijkse pieken in de zomermaanden. Ze wordt verspreid door dragers, zoals muggen, steekvliegen of konijnenvlooien.

Myxomatose begint met vlekken in de oren die zich ontwikkelen tot tumoren op de kop en rond de geslachtsorganen. De eerste week vertonen de aangetaste konijnen tekenen van verkoudheid. Deze begint met roodomrande, maar niet-tranende ogen. Daarna begint het konijn te niezen. Pas de tweede week beginnen de myxomatose-tumoren zich te ontwikkelen. De ziekte, is ook overdraagbaar van konijn naar konijn, zonder de tussenkomst van stekende insecten.

VDH (RHD of VHS)

VHD (RHD of VHS)

VHD of VHS wordt door een ander virus veroorzaakt dan myxomatose. De meeste besmette konijnen sterven heel snel, zonder dat er sprake is van ziekteverschijnselen, afgezien van een paar uur waarin ze lusteloos en sloom zijn. Een enkele keer worden stuipen gezien, waarna ze in een dodelijk coma terecht komen. Ook VHD kan worden overgebracht door direct contact met besmette dieren en insecten. Daarnaast kan het virus vele maanden in de omgeving overleven en zo via groenvoer, stro, hooi of besmette kleding uw konijn infecteren.